A pocs dies del començament del període de rebaixes, les empreses es preparen per a rebre en les seves pàgines web milers d’usuaris que busquen gaudir d’aquests descomptes. Si participaràs en aquesta campanya i no vols que la teva plataforma col·lapsi, hauràs de fer-te la següent pregunta: està el meu eCommerce preparat per a assumir aquest increment de trànsit?
A continuació, et donem alguns consells perquè el teu comerç electrònic tingui la capacitat de reaccionar de manera elàstica davant d’aquesta situació.
Però compte, entre les moltes lliçons que ens ha deixat aquesta pandèmia, es troba la de tenir clar que en qualsevol moment pot produir-se un canvi en la demanda i la teva infraestructura ha d’estar preparada també per a això.
Monitoritza i prepara la teva plataforma
Pot semblar lògic, però el primer que has de conèixer és l’estat actual dels teus serveis. Quins són els temps de resposta del teu servidor? Quin tipus d’escalat utilitzes i quant triga a estar operatiu? Si comptes amb dades anteriors de trànsit en campanyes semblants o tens una previsió dels usuaris que arribaran al teu web, podràs detectar els pics d’activitat i la performance del teu web.
Una bona manera de preparar la teva plataforma i conèixer el seu rendiment és mitjançant la realització de Proves d’Estrès. Aquests test ens permeten conèixer l’estabilitat, la velocitat de càrrega, el grau d’escalat i la capacitat de resposta de la nostra pàgina web davant un nombre incremental d’usuaris. En poques paraules, ens ajuden a determinar quants usuaris interactuant de manera simultània és capaç de tolerar el nostre eCommerce fins a col·lapsar.
Encara que és extremadament difícil preveure amb precisió el trànsit que rebrà un lloc de comerç electrònic davant unes certes promocions, hauries d’estudiar al costat d’altres departaments quines campanyes es llançaran i amb quines previsions compten. Per exemple, si el departament de Màrqueting planeja llançar una campanya de newsletters un dia i una hora concreta, a un nombre determinat d’usuaris, podràs estimar i localitzar aquest augment de trànsit que de segur succeirà. És important comptar amb mètriques de referència per a poder preparar la teva eCommerce.
No oblidis monitoritzar en tot moment la infraestructura del teu web per a detectar pics de trànsit i saber com reaccionar davant d’ells.
Planifica el temps i tipus d’escalat
Un altre aspecte que has de tenir en compte és l’escalabilitat. Analitzant l’estat de la teva infraestructura actual podràs detectar si serà necessari dur a terme un sobredimensionament del teu web. Et permetrà analitzar les opcions per a escalar la capacitat del servidor quan sigui necessari, ja sigui duent a terme un escalat vertical o horitzontal.
Tot això suposa un cost addicional, que també hauràs de tenir en compte a l’hora de llançar la teva campanya.
Defineix i aplica polítiques de caché
De mitjana, quan un usuari entra en una web, no espera més de tres segons perquè aquesta carregui. Si en aquest temps no ho ha fet, és molt probable que acabi abandonant la pàgina. Com a resultat, haurem perdut una possible venda, la nostra imatge s’haurà vist afectada i és probable que aquest usuari no torni a recórrer a nosaltres per a trobar el que cerca.
Aconseguir que un usuari ens trobi s’ha convertit en un autèntic repte, però encara ho és més aconseguir que es quedi en la nostra web i navegui per ella. Dos aspectes que també hem de tenir en compte per a millorar el nostre posicionament SEO.
L’emmagatzematge en caché és una important millora que té un gran impacte en el temps de càrrega d’una pàgina web, millorant l’experiència de l’usuari quan ens visiti i evitant que els cercadors ens acabin penalitzant i tornant invisibles.
En què consisteix? De manera molt senzilla, la caché és un tipus de memòria temporal i d’alta velocitat que permet accedir a contingut de la web que prèviament ha estat visualitzat. Emmagatzemant aquest contingut, agilitzarà les sol·licituds futures amb major rapidesa que si s’accedís des de la ubicació d’emmagatzematge original.
1. Contracta un servei de CDN
Un CDN (Content Delivery Network) és una plataforma de servidors, localitzats per tot el món, que s’encarrega d’emmagatzemar i distribuir còpies dels fitxers i recursos d’una web. Quan un usuari intenta carregar una pàgina, el contingut es carregarà des del servidor més pròxim a ell, reduint així els temps de resposta.
El CDN consulta de manera periòdica al servidor d’origen per a mantenir-se actualitzat, la qual cosa permetrà que el contingut que mostri estigui sempre disponible.
Un altre avantatge d’aquests servidors és que, en distribuir el contingut del teu comerç electrònic en milers de servidors i alliberar l’amplada de banda del teu servidor, podràs evitar atacs DDoS, que consisteixen a enviar simultàniament nombroses sol·licituds al servidor fins a saturar-lo.
En general, s’emmagatzema en caché el contingut estàtic d’una web, com són les imatges, els textos, fulles d’estil (css), xml, etc. Recorda que no has de cachear les pàgines amb contingut dinàmic, com són les de checkout o el carret.
2. Altres alternatives al CDN
Si la teva empresa acaba de començar o no compta amb els recursos per a contractar un CDN, existeixen altres serveis gratuïts que ajudaran a disminuir la càrrega del servidor i contrarestar la pèrdua de velocitat.
Si parlem de serveis gratuïts, el més popular és probablement Varnish. Aquest software d’emmagatzematge de caché funciona de manera molt senzilla: quan un usuari visita la web, la sol·licitud és processada inicialment pel servidor original. En aquest moment, Varnish emmagatzema la sol·licitud i els continguts. D’aquesta manera, quan el servidor rebi una petició semblant, Varnish serà l’encarregat directe de carregar-la.
Existeixen altres opcions, com CloudFare, que compta amb un pla gratuït que pot servir-te si el teu lloc web és petit o tens només d’un blog personal. Disposaràs d’una seguretat i un funcionament bàsic, que podràs ampliar en cas de necessitar-lo.
En definitiva, monitoritza la teva infraestructura i identifica aquelles mètriques de referència que et permetran estimar aquests increments, per a després aplicar mesures d’optimització.